شلیل در میدان تره بار ارومیه موجب آفت گرفتن سایر میوه جات مجاورش شد

درخت هلو حدود 4000 سال پیش در غرب چین بوجود آمد. هلو از خانواده گل رز است و به همین دلیل بسیار معطر است. از نظر ژنتیکی، شلیل با یک ژن مغلوب متفاوت از هلو است، ژنی که هلو را کدر می کند.

شلیل در میدان تره بار ارومیه تقریباً همان مواد مغذی را فراهم می کنند، فقط با کمی تغییر. آنها هر دو منبع خوبی از ویتامین C، کاروتنوئیدها و پتاسیم هستند. آنها همچنین ویتامین E، ویتامین B، کلسیم، فیبر و مقداری آهن را تامین می کنند.

شلیل در میدان تره بار ارومیه به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C، فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها و اسیدهای فنولیک دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار خوبی هستند. شلیل دو برابر مقدار ویتامین A و کمی بیشتر از هلو ویتامین C و پتاسیم دارد.

شلیل

محتوای کل فیتوکمیکال‌ها و فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی در هلو و شلیل بر اساس چند چیز از جمله مرحله بلوغ، نحوه استفاده از آنها پس از برداشت و شرایط رشد آنها متفاوت است. در واقع، انواع خاصی از آلو و هلو گوشت قرمز می توانند فنولیک و آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به زغال اخته داشته باشند.

بتاکاروتن رنگدانه‌ای است که در شلیل و هلو یافت می‌شود و به کاهش التهاب، بهبود عملکرد سیستم ایمنی، محافظت از DNA و کنترل رشد سلولی کمک می‌کند تا خطر سرطان را کاهش دهد.

رژیم های غذایی سرشار از میوه هایی مانند هلو با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد از جمله پروستات، روده بزرگ، معده، ریه و دهان مرتبط است. غذاهای حاوی ویتامین C با کاهش خطر سرطان مری مرتبط هستند و غذاهای حاوی فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.

وقتی هلو و شلیل می‌خرید، به دنبال آن‌هایی باشید که معطر‌تر هستند هر چه رسیده‌تر باشند، معطرتر خواهند بود. هلو و شلیل را انتخاب کنید که فشار ملایمی ایجاد کند و آنها را در دمای اتاق در انباری یا روی پیشخوان نگهداری کنید تا رسیده شدن را افزایش دهید.

اگر می خواهید زودتر آنها را برسید، آنها را در کیسه کاغذی قرار دهید و بعد از یک یا دو روز بخورید. هنگامی که میوه ها تحت فشار ملایم کف دست قرار گرفتند، می توانید آن را تا 5 روز در یخچال در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.